onsdag 30 augusti 2017

Det här är ju delikat!

" Mamma, det här är ju delikat!" Sa min fyraåring till mig. Hon menade egentligen att spelet (kursen för programmering ) är väldigt roligt som när man äter goda mat.

Det är den första gången i hennes liv att pröva på programmering, för att hon såg sin mamma gjorde det. Hon tittade och tyckte att det var spännande, därför ville hon också ge instruktioner till den där angry bird.

Coding har blivit allt mer populär i hela världen. I Sverige har coding också blivit populär i skolor och även i förskolor. Det kommer att bli ett allmänt språk för framtida generationer. "Om man inte kan coda  är man nästan handikapp i framtiden", sa en vän till mig. Här om dagen berättade min man för mig att på hans arbetsplats anställs en programmerings expert från Spotify för att hjälpa alla på företaget att lära sig programmering. Tänk om varje personal kan utveckla en liten softwear om sitt område, vilken stor framgång kan företaget nå!

När min fyraåring var helt uppslukad av sitt programmerande såg jag varför barn ska börja coda så tidigt som möjligt. Hon tränade inte bara på att lösa problem, det fanns också mycket matematik liksom räknande, lokalisering och logiskt tänkande. Programmering ger andra ämnen mening och liv. Det är också ett bra verktyg att lära sig nästan vad som helst, literacy, matte, geografi, etc.. Samtidigt tycker barnen att programmering är en sorts spel eller lek.

Här nedan ge jag en lista om webbsidor eller appar som barn kan börja pröva på programmering:

www.code.org   kurs 1 passar bra för förskolebarn.

dragonbox.com  handlar mer om matte Algebra

https://www.khanacademy.org/hourofcode

App  https://itunes.apple.com/se/app/mimo-learn-to-code-on-the-go/id1133960732?mt=8

Här finns en föreläsning om hur man kan använda olika sorts material för att jobba med programmering i förskolan https://urskola.se/Produkter/198907-UR-Samtiden-Skolforum-2016-Programmering-med-och-utan-dator

Här finns en handbok https://itunes.apple.com/se/book/arbeta-digitalt-i-förskolan/id1202875793?mt=11

Lycka till!

Ruifang

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Var beredd på att hjälpa barnet när dem stöter på problem. Jag minns första gången jag skulle lära mig koda på html språket, jag stötte på olika problem och fick lokalisera felet innan jag fick sidan att se ut som jag skulle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är viktigt att barnet börja från en nivå som det kan klara av med lite hjälp från vuxna. Det här är så kallad " Det proximala utvecklingszonen", alltså barnet behöver lite utmaning, men med vuxnes hjälp kan det klara av utmaningen för att sedan övervinna den själv.

      Radera

UG2 C Geocaching och Skattjakt

Skattjakten Jag skissade en skattjakt som börjar med att ett barn fick ett brev från Jultomten. Brevet består av en QR-kod. Genom att...